San Francisco

Cupertino, California, USA No Comments 347

Van Cupertino, California, USA naar San Francisco, California, USA en terug naar Cupertino, California, USA

Ben zet me, voor dat hij naar zijn werk gaat, af bij het trein station van Sunnyvale. Onderweg laat hij me zien waar de bus, die ik op de terugweg moet hebben, stopt en vertrekt. Ook vertelt hij me dat de kaartjes automaat een beetje onduidelijk is. Maar wat er zo verwarrend is, weet hij niet meer. De trein werkt hier net als de bus in Nederland met zones. Gisteren hebben we uitgezocht dat ik een kaartje voor drie zones moet hebben. Dus als ik op de automaat zone 3 zie staan, selecteer ik die optie. Het totaal bedrag komt op iets van 25 cent. Dat kan nooit goed zijn, want volgens Ben moet het kaartje rond de 7 dollar kosten. Ik lees nog eens goed wat er op de automaat wordt aangegeven. Er staat "Naar welke zone wilt u reizen?". San Francisco is zone 1, dus dit keer neem ik die keuze. Blijkbaar weet de automaat in welke zone hij staat, want dit keer wordt inderdaad een prijs van 7,25 getoond.

Eenmaal met een kaartje op zak, steek ik het spoor over om te wachten op de eerste trein in de richting van San Francisco. Lang hoef ik niet te wachten. Ik stap in en zie aan iedere kant een trap omhoog. Beneden is een lege ruimte waar allemaal fietsen staan. Blijkbaar zit ik in de fietserscoupe. Ik neem boven plaats en probeer het systeem te doorgronden.

In Amerika is het heel normaal om je fiets mee te nemen met het openbaar vervoer. Zo hebben bussen voorop een fietsendrager en is er op de trein dus een volledige wagon voor ingericht. Waar ik me nog wel even over verbaas is dat alle fietsen tegen elkaar aan staan. Wat nu als je er met de achterste fiets uit moet? En dan valt mijn oog op de kaartjes die aan alle fietsen hangen. Hierop staat de route aangegeven. Het is dus de bedoeling dat je, je fiets stalt voor de fiets die nog langer op de trein blijft. Eigenlijk best een slimme oplossing. Maar dat dit geen waterdicht systeem is blijkt als een aziatische meneer eruit moet. Zijn fiets staat helemaal achteraan ingeparkeerd. Gelukkig zijn de andere fietsers behulpzaam genoeg om nog net op tijd de fiets achter uit de rij te halen. En dat is ook gelijk de reden waarom dit systeem in Nederland nooit zou werken. Geen enkele fiets staat op slot en bij ons zou er altijd wel een linkmiechel zijn die op die manier fietsen gaat stelen.

Terwijl we het een na laatste station binnen rijden schiet me ineens te binnen dat het hoofdkantoor van de Mythbusters wel eens in de buurt zou kunnen zijn. Inderdaad het is maar 800 meter van het station. Echter de deuren gaan al weer dicht, dus dat is misschien iets voor de terugweg. Ik stap uit bij de eindhalte en loop in de richting van waar de RV verhuur zou moeten zitten. Onderweg krijg ik San Francisco gelijk al van zijn beste kant te zien. In de weerspiegeling van een of andere kroeg staat een dame zichzelf te bewonderen. Als ik dichterbij kom valt me op dat haar broek op der knieen hangt, met daaronder een legging of iets dergelijks. Ze is vooral ijverig bezig om haar bescheiden boezem uit haar rode topje te laten puilen. Dat er mensen passeren boeit haar niet madam is vooral met zichzelf bezig.

Eenmaal bij het adres van de RV verhuur aangekomen, blijkt het een hotel te zijn. Zij regelen de transfer naar het afhaaladres in Dublin. Dat is jammer, ik had graag gezien dat er gewoon een kantoor had gezeten. Maar mevrouw van het hotel is wel behulpzaam en laat me bellen met het bedrijf. Echter als ik door verbonden wordt blijkt de persoon die de verhuur regelt niet aanwezig te zijn. Het is een federale feestdag, het zal eens niet.

Aangezien ik verder niets anders kan doen begin ik maar met de rondwandeling die ik op internet gevonden had. Nog voor ik bij het eerste punt aangekomen ben heb ik de cable cars al gespot.

Dit lijken gewone trammetjes, maar onder de grond loopt een kabel waarmee de wagentjes de heuvels van San Francisco worden opgetrokken. Eenmaal op hun eindpunt worden de wagentjes handmatig op een plateau rondgedraaid, zodat ze hun weg in tegengestelde richting kunnen vervolgen. Bijzonder om te zien.

De route begint bij een pleintje en vervolgt zijn weg naar de ingang van Chinatown. Eindelijk een echte Chinatown waar we in New York al naar op zoek waren.

Daarna door via allerlei omwegen naar Lombart Street. Een bizar slinger straatje. Ongetwijfeld enorm leuk om met de motor te doen.

De route vervolgt zich via het chocolade imperium van Ghirardelli. Uiteraard even proeven.

Naar Fishermans Wharf.
Tijd voor een stevige lunch.
Om vervolgens stevig door te stappen naar de zeeleeuwen van Pier 39.
Via de Pyramide.
Om de route af te sluiten in het financiele district waar ik deze griezel tegen het lijf loop.
Een prima weergave van het huidige bank wezen, lijkt me zo.

San Francisco heeft me op een positieve manier verrast. De sfeer in de stad is uiterst relaxt en zelfs op de meest toeristische plekken waren niet druk genoeg om verstikkend over te komen. Met enige weemoed begin ik dan ook aan de treinreis terug. Ik twijfel nog even om naar het Mythbusters hoofdkantoor te gaan. Maar het is al laat en dat zou weer een half uur wachten op de trein betekenen. Ik laat het dus maar voor wat het is. Eenmaal terug in Sunnyvale, blijkt het Amerikaanse openbaar vervoer net zo goed te werken als het Nederlandse. Een aansluiting met de bus, die is er niet. Even lijkt het er op dat ik een uur moet wachten. Om de tijd te doden, loop ik een rondje op zoek naar iets te eten. Maar het enige wat open is, zijn een soort van koffieshops ala Starbucks. Alsof ik daar op dit moment behoefte aan heb. Eenmaal terug bij de bushalte blijkt er nog een bus in de juiste richting te gaan. Ik moet dan wel een stuk verder lopen. Maar het is beter dan nog een half uur wachten.

Zodra ik weer bij Ben ben, besluit ik om toch maar een aanvraag voor een RV in te dienen. Voordat ik Amerika verlaat wil ik wel iets van het land gezien hebben.

0 Comments

Create Comment

Fields with * are required.

Search In Posts
Headlines
  • 2015-10-23 Camper avontuur ten einde
  • 2015-09-26 Yellowstone pictures online
  • 2015-09-17 Triplog updated
Recent Posts
Popular Posts
Archive
Current Album
Follow Us
on Facebook by Atom feed by Email
Question? Remarks? You're more than welcome! Just contact us