Glacier national park

Cut Bank, Montana, USA 0 Comments 491

Van West Glacier, Montana, USA naar Cut Bank, Montana, USA

De halve nacht heeft het geregend en hebben treinen luid toeterend door het dorp gereden. We hebben dus ook niet heel best geslapen. Als om 8 uur de regen eindelijk ophoudt kruipen we moe onze tent uit. Omdat we vandaag erg hoog gaan rijden en er gisteren al sneeuw gevallen is op de Logann Pass besluiten we onze wintervoeringen weer in de broeken te ritsen en de gerbing aan te trekken. Goed ingepakt zijn we klaar om op de motor te stappen.

Nou Garmin dat klinkt als een dol plan, laten we naar de zon gaan!

Bij de ingang van het park kopen we een jaarkaart voor alle nationale parken en bossen van Amerika. Vreemd genoeg hebben we maar 1 jaarkaart nodig. De toegang gaat vaak per voertuig maar we mogen wel met 2 motoren op 1 jaarkaart. We tekenen beide voor de kaart en rijden Glacier National Park binnen.

Meteen na de ingang komen we bij Lake McDonald. Volgens het boekje een van de mooiste meren van het park.

Wij vinden echter de McDonald waterval een stuk mooier.
De volgende stop gaat een wandeling worden maar dan opeens gaat iedereen voor ons op de rem en in de berm parkeren. Wat is hier aan de hand? We rijden een stukje verder en zien dan 2 elanden. Dus ook wij parkeren maar even in de berm.
Terwijl Sander foto's maakt van de elanden zie ik opeens een mooie bus voorbij komen. Vooral dat blauwe achteraan is zeer appart.....
Als de elanden weg zijn gelopen gaan we weer verder. We komen bij de plaats van de mini-hike aan. Een wandeling van 0.7 mile dat is zelfs in motorkleding goed te doen. Pas aan het eind van de wandeling komen we bij het mooiste punt van de rond wandeling, een leuk watervalletje met riviertje.
Jammer genoeg was het bijzonder lastig dit mooie stukje natuur op een foto vast te leggen.

Vanaf nu stijgen we geleidelijk naar de Logann Pass op 2000 meter hoogte. Hoe hoger we komen hoe spectaculairder het uitzicht wordt.

We stoppen dan ook om de haverklap om foto's te maken.
Nu we steeds hoger komen wordt het ook steeds kouder. De handvatverwarming gaat aan bij 3 graden. Nog maar een klein stukje en dan gaan we weer dalen!

Eenmaal aan de andere kant van de pass aangekomen blijkt dat daar het weer een stuk minder is. We zitten nog altijd op de going to the sun road maar het lijkt erop dat de zon achterblijft.

We rijden dan ook in een vrij rap tempo de berg af en stoppen enkel nog bij het meer van St Mary.
Daarna duiken we het visitor center van St Mary in om op te warmen.

Na een kort overleg besluiten we de 2 tot 3 uur durende wandeling bij Many Glacier te skippen, de reden is dat de campsite daar op ongeveer 1600 meter hoogte ligt, te koud om daar te slapen dus. Wel besluiten we Two Medicin Valley nog te gaan bezoeken, die schijnt spectaculair gekleurde rotsen te hebben. We stappen weer op en rijden de 40 km erheen.

Achteraf bezien hadden we kunnen weten geen mooi gekleurde rotsen te gaan zien als het bewolkt is. Toch was de rit erheen bijzonder mooi met aan de ene kant bergen en aan de andere kant uitkijkend over een vlakte.

Omdat we nu nog altijd op 1600 meter hoogte zitten en we het nog altijd koud hebben sluiten we onze gerbing jassen aan en zetten we koers richting het oosten. Laten we hopen dat de vlakte een flink stuk lager licht, in ieder geval is de blauwe lucht die we daar zien een stuk vriendelijker. Dus stappen we weer op en rijden naar het oosten.

Bij Browning zitten we nog op 1300 meter en pas net in de blauwe lucht, nog even verder dus. We rijden naar Cut Bank waar we op 1200 meter terechtkomen en de zon volop schijnt. Wel waait het ook flink. Maar de man van de camping heeft 2 plekjes afgeschermd met een soort schutting, zijn plek voor tent kampeerders.
Wij zetten onze tent dus neer achter de schutting en moeten zelfs dan nog de tent goed vasthouden. Ook de brander heeft moeite met de wind en doet er eeuwen over pasta te koken. Na het avond eten neemt de wind iets af maar om het nog net wat aangenamer te hebben gaan wij in het gemeenschappelijke hok zitten, heerlijk uit de wind.

0 Comments

Create Comment

Fields with * are required.