It is time to go

Tok, Alaska No Comments 361

Van Palmer, Alaska naar Tok, Alaska

Voordat we gisteren gingen slapen hebben we nog even het weerbericht bekeken. Morgen en overmorgen regent het waarschijnlijk overal en daarna gaat het 's nachts vriezen en komt het kwik overdag niet boven de 10 graden uit. Het is duidelijk het is tijd dat wij Alaska gaan verlaten.

Vanwege het wasmachine debakel is de was nu nog niet droog als we naar bed willen gaan. Ik leg de kleren die we morgen op de motor weer aanmoeten bij me in de slaapzak in de hoop dat ik ze dan op die manier nog droog krijg. Die koude en vochtige bedoeling zorgt er misschien voor dat de volgende dag de kleren inderdaad zo goed als droog zijn maar ik ben wel ijskoud en heb niet heel best geslapen.

Als wij 's-ochtends onze ogen open slaan horen we het aangename getik van regen op het tent dak. Uitgerekend vandaag klopt de voorspelling. Het blijkt gelukkig wel slechts miezer te zijn. Snel halen we de tent leeg en leggen alles op de overdekte picnic plek. Ook de motoren duwen we onder de overkapping zodat we de koffers droog kunnen inpakken. Terwijl wij zitten te ontbijten gaat de miezer over in regen, het is een troosteloos vooruitzicht.

Omdat het nog altijd flink regent als wij alles ingepakt hebben trekken we onze regenkleding maar aan en besluiten we de Musk Ox Farm maar links te laten liggen. De Matanuska Gletsjer die vanaf de highway zichtbaar zou moeten zijn gaan we ook niet al te lang bewonderen. Het is 450 km naar Tok en we weten nu al, dat wordt doorbijten.

De gletsjer blijkt uiteindelijk wel zichtbaar te zijn. De bergen liggen verscholen achter dikke lagen bewolking maar de gletsjer ligt in het dal. We werpen een paar keer een blik naar rechts en bekijken de gletsjer terwijl we met 100 km per uur koers zetten richting Tok. Het regent nog altijd pijpenstelen en we hebben het erg koud.

De eerste etappe is tot Glenallen, dat is net iets voorbij de helft van de afstand die we moeten afleggen. Met nog 120 km te gaan beginnen we af te tellen, nog 120, nog 110, nog 100 tot we bij 0 aankomen en voor de deur van het visitorcenter parkeren. Snel halen we de tanktassen los, nemen de garmin en motor sleutel mee en lopen met helm op en al naar binnen. We blijven binnen wel netjes op de mat staan omdat we niet de hele visitor center nat willen maken met onze druipende regenkleding. Binnen nemen we een heerlijke kop warme koffie die we met 2 handen stevig vasthouden. We maken een praatje met de vrouw van het visitor center die ons de verwarming wijst en de prullenbak uitleent, ik hang onze handschoenen over de rand van de prullenbak voor de verwarming te drogen terwijl wij binnen opwarmen en daarna buiten op de veranda onze boterhammen eten. Daarna krijgen we nog een kop koffie om nog een keer op te warmen en dan moeten we toch echt maar weer eens verder gaan.

De tweede etappe naar Tok is gelukkig een stuk droger, ook hebben we nu onze gerbing jassen aangesloten en dat maakt het ook een stuk warmer. Enkel de handschoenen zijn zo door en door nat dat we nog altijd koude handen houden.

Ook in Tok stoppen we eerst bij het visitor center, nu om het weerbericht voor morgen te bekijken. De verwachting voor Haines is regen, regen en nog meer regen. Daarna rijden we naar de Thompson Eagle Claw motorcamping waar we de vorige keer ook zaten. We zoeken Dan maar helaas die is hier niet. Wij zijn zelfs helemaal alleen. Ondertussen is een zonnetje doorgebroken dus zetten we snel de motoren neer en hangen daarna meteen alle natte was op. Daarna zetten we de tent neer om te drogen en dan kunnen we aan ons avond maal. Vanessa komt langs om het camping geld te innen en zegt dat we Sander zijn motorkleding de hele avond in de sauna kunnen laten hangen om te drogen. Zijn regenkleding is namelijk niet echt waterdicht meer en zowel zijn broek als zijn jas zijn doorweekt.

0 Comments

Create Comment

Fields with * are required.