Nog meer moois

Homer, Alaska 1 Comments 402

Van Girdwood, Alaska naar Homer, Alaska

Zelfs met onze slaapzakken helemaal ingesnoerd hebben we het nog koud als we wakker worden. Gelukkig schijnt het zonnetje wel weer anders zouden we er helemaal niet uit zijn gekomen. We zetten de tent in het zonnetje om te drogen en onszelf om warm te worden. De zon doet het prima dus dan is het heerlijk warm.

Allereerst gaan we de gletsjer van Girdwood zoeken, we zullen in Alaska ongetwijfeld nog veel meer gletsjers zien maar de eerste die verdient toch ook wat aandacht. Sander kiest een zijweg uit in het dorp en die rijden we helemaal door tot het eind.

De gletjser zelf is misschien de mooiste niet maar de bergen waar we doorheen rijden zijn dat zeker wel!
Aan het eind van de weg komen we uit op een parkeerplaats. Vanaf hier kun je verder wandelen. Maar wandelen daar hebben wij geen zin in, we keren om en rijden dezelfde mooie route weer terug naar het dorp.
Eenmaal in het dorp aangekomen gooien we de motoren vol bij het tankstation en zetten dan weer koers naar het zuiden.

Onderweg zien we een parkeerplaats die helemaal vol staat met autos en campers, laten we eens kijken wat hier aan de hand is. Wij stoppen ook en parkeren de motoren tussen 2 auto's. Die bedekking hebben we ook nodig want het waait hier flink. Het blijkt een populaire bootlos plaats te zijn om te gaan vissen. De mensen vissen hier in platte bootjes, voornamelijk op zalm.

Ook hier zien we weer dat het eb is en dat de zandbanken hele apparte uitsnedes hebben van water.
Omdat het eb is zien we wederom geen enkele walvis.

Na deze stopplaats steken we het water over en gaan we tussen de bergen rijden, hier is het een stuk beter qua wind. Rond lunchtijd komen we langs een verschrikkelijk blauw meer. We moeten wat moeite doen om het water ook vanaf de parkeerplaats te kunnen zien maar de klim is het meer dan waard.

Meerdere mensen stoppen hier kijken de stijle helling omlaag en stappen weer in en rijden verder. We zijn duidelijk niet de enige die niet echt gecharmeerd zijn van de Alaskaanse scenic points (wederom 'ik zie niets points').

Hierna wordt de weg redelijk saai. Recht toe, recht aan met links en rechts bomen. We stoppen in Soldotna om boodschappen te doen en rijden dan weer verder richting het zuiden. Pas als we in de buurt komen van Homer (het zuidelijkste punt waar we hier naartoe kunnen) wordt de omgeving weer prachtig. Een paar bergen met sneeuw aan de overkant, een paar gletsjers en een mooie baai met water.

Toch zijn we blij als we in Homer aankomen we rijden een rondje over de Homer Spit met de gedachte de tent hier op te zetten. Zodra we echter de spit oprijden (een landtong) zitten we in de volle wind. De tent kan hier misschien wel staan maar het waait zo hard dat we daar beide geen trek in hebben. We rijden de 5 km lange landtong tot het eind, keren dan weer om en verbazen ons nogmaals over deze toeristische trekpleister. De landtong kent enkel campings met in het midden een kolonie aan restaurantjes en aan het uiteinde de ferry terminal. Meer is er niet.

We rijden een rondje dorp en belanden uiteindelijk op de camping midden in het dorp. Op een heuvel maar uit de wind zetten wij, op een schuine helling, onze tent neer en maken we ons avond eten. Deze plek is een stuk beter dan op de landtong. Wel lopen hier allemaal bizarre mensen rond in ouderwetse kledij, ze doen een rollenspel (Larp genaamd).

1 Comments

27-08-2015 fred
Wat een gave fotos jongens . Alaska....hmm misschien iets voor een hemelvaart ritje...

Create Comment

Fields with * are required.