Alaska

Tok, Alaska No Comments 439

Van Dawson City, Canada naar Tok, Alaska

De weersvoorspelling was volledige zonneschijn maar als we de tent uitkruipen is het erg grijs. Tijdens het ontbijt begint het zelfs te miezeren dus uit voorzorg trekken we onze regenkleding aan.

We nemen weer de ferry bij Dawson maar nu niet om weer terug te gaan. We gaan de top of the world highway rijden naar Alaska. Volgens de kaart ligt in Canada asfalt en is het eerste stuk in Alaska gravel, tot aan Chicken, daarna wordt het weer asfalt. We trekken dan ook het gas open en rijden omhoog de bergen in.

Na een kilometer of 10 stopt echter plots het asfalt en rijden we een gravel weg op. Oppassen geblazen want de boel is hier goed nat. Gelukkig blijkt de gladheid wel mee te vallen dus kunnen we onder het rijden nog genoeg van het uitzicht bewonderen.

Het grootste deel in Canada stijgen en dalen we tussen de 1000 en 1200 meter hoogte. Het is fris hier en de regen helpt daarbij niet. Veel foto's maken we dus ook niet maar dat is niet omdat er niets te zien was. We hebben veel bergen gezien en op sommige plekken kon je mooi het dal in kijken waar je dan een wolk zag hangen.

Met de grens van Alaska in zicht zie ik opeens rendieren. Een hele kudde staan op de berg, met kleintjes en al. Maar uiteraard als wij stoppen om een foto te maken lopen ze snel weg.

Dan maar de grens over naar Alaska. De vrouw naast ons op de camping heeft ons de lijst voorgelezen met wat we allemaal niet mee mogen nemen aan eten. Voor de zekerheid hebben we ons avondeten maar ingepakt in de ortlieb, in die tassen hebben ze nog nooit gekeken.
Deze keer vragen ze mij enkel of ik iets in Alaska wel achterlaten en Sander krijgt als enige vraag of hij in Canada iets gekocht heeft. Nee antwoorden we beide en dan mogen we al door. Fluitje van een cent dus.

Tot onze verbazing ligt hier opeens asfalt. Heeft de kaart het verkeerd om? In Canada hebben we meer gravel gezien dan asfalt. Maar na 4 mile is in Alaska ook het asfalt weer op en gaan we verder op gravel. Wel is het gravel hier droog, het heeft hier niet geregend blijkbaar en ook de lucht wordt steeds minder grijs.

Een ander opmerkelijk iets is dat we beide dachten dat de top of the world highway in Alaska lag. Maar in Canada reden we op 1200 meter hoogte maar in Alaska zijn we al snel gedaald naar 600. Blijkbaar lag het mooiste stuk dus in Canada.

Tijdens onze eerste paar kilometers in Alaska komen we diverse mannen tegen met reusachtige geweren, jagers. Waarop ze jagen weten we niet maar met hun geweer kun je toch minstens een olifant schieten.

Onderweg naar Chicken hebben we gehoord moeten we ook goed in de berm kijken. Daar ligt namelijk een RV. En jahoor, 12km voor Chicken zien we het gevaarte liggen. De RV is de berm in gegleden en omgevallen. De auto die hij erachter had hangen ligt ook op zijn dak in de greppel.

De eigenaren van de RV hebben er een briefje op geplakt, All safe, please do not block the trafic. Maar veel verkeer is hier niet dus we kunnen rustig een foto maken ons verbazen over hoe ze dit gevaarte er weer uit gaan krijgen (dat is blijkbaar ook niet zo makkelijk want we hoorden 3 dagen terug al dat er een RV in lag) en hoe sneu het is voor deze mensen. Daarna rijden we door naar Chicken, het eerste dorp in Alaska.

Chicken bevat 3 campings en eigenlijk is dat alles. We hebben gelezen dat het dorp deze naam heeft gekregen omdat de mensen niet wisten hoe ze de naam van een lokaal patrijsachtig beest moesten schrijven. Dan maar Chicken, wij hebben de hele dag al flauwe grappen over dat we van Chicken naar Tok gaan.

Zoals alle dorpen en steden in Alaska heeft Chicken ook ooit gefloreerd toen ze er goud vonden. Ondertussen is al het goud opgegraven en is het dorp uitgestorven. We doen nog een halfslachtige poging de bekende Tisha school te vinden maar als we niet eens een woonhuis vinden geven we de zoektocht naar de school ook maar op.

De weg van Chicken naar Tok is grotendeels geasfalteerd en je kijkt ook weer leuk uit op de bergen, in de verte zien we zelfs besneeuwde bergen.

We doen het rustig aan want we hoeven vandaag ook niet heel ver, het is pas 15 uur als we Tok al binnenrijden. We doen boodschappen in het dorpje bij de kleine supermarkt die ze hebben, bezoeken het visitorcenter (en vergeten nog naar de gletsjers te vragen, de enige vraag die we hadden) en spuiten de motoren zo goed en kwaad als het gaat schoon met een hogedruk spuit. Dat valt nog niet mee want de troep van de Dempster laat zich niet makkelijk wegspuiten. In Fairbanks moeten we nog maar een poging doen bij een echte wasstraat met ontvetter en warm water.

Hierna rijden we door naar de camping, van Ralf en Kerstin hebben we gehoord dat er hier een motorcamping is en daar willen we heen. Met behulp van de aanwijzingen die in de supermarkt hingen vinden we de camping zonder problemen. We zoeken een plekje uit en bekijken het terrein. Er is een overdekt keukentje, een werkplaats en een sauna. Als de tent staat en we net klaar zijn met eten komen er nog 2 motorrijders aan. De 2 broers nemen het hutje naast onze tent. Als zij gaan eten maken wij een gezellig kampvuurtje. We moeten een beetje voorverwarmen voordat we zometeen de sauna gaan bezoeken.

0 Comments

Create Comment

Fields with * are required.