Finally on the road again

Spirit River, Canada No Comments 429

Van Edmonton, Canada naar Spirit River, Canada

Het is zover, vandaag gaan we Edmonton (eindelijk) verlaten! Omdat Garry en Esther vroeg moeten werken zijn wij ook vroeg op. Snel pakken we onze spullen in en drinken nog snel een kop koffie en thee. Dan is het tijd om ook deze mensen weer vriendelijk te bedanken voor alle goede zorgen en op de motor te stappen.

Omdat we nu de weg in slaan waar de bevolkingsdichtheid minder en minder wordt en dus ook de supermarkten kleiner en minder vaak gaan voorkomen doen we eerst nog even grote boodschappen. Met een topkoffer gevuld met eten (en ook nog een deel in mijn ortlieb) en een volle tank gaan we op pad, de koers is noord. Als we de spoorbaan over willen steken gaat die voor ons dicht, we wachten en willen de motor al uitzetten omdat de treinen hier echt bizar lang kunnen zijn. Maar niet deze hoor!

We hebben deze al eerder gezien, zowel op de weg als op het spoor, ze kunnen of de normale banden gebruiken of de rails wielen omlaag doen en over het spoor gaan. Wij zien dit wel zitten voor de motor, kunnen we toch nog naar Churchill om de ijsberen te bezoeken!

Helaas wordt het al snel grauwer en nog grauwer. Ook is het niet bijster warm. De eerste stop is dan ook al vrij vlot. Winterhandschoenen en col. De waterdichte voering van de jas laten we nog even achterwege. Zodra we weer op de motor stappen en gaan rijden ontdekken we dat we ook die best hadden kunnen aantrekken. Maar goed tanden op elkaar en een stukje doorbijten, wie weet gaat de zon nog schijnen.

Nou die zon... die kwam niet. De regen wel. Voor de lunch stoppen we weer, nu om regenkleding aan te trekken. Daarna rijden we nog een kilometer of 20 door de regen tot het lunchtijd is en we een visitor center zien. We zetten ons knipperlicht aan, remmen af, gaan de bocht door en remmen maar! Dit is geen oprit, dit is een groot modderbad! Sander vindt modder verschrikkelijk om te rijden en daarom gaat het waarschijnlijk ook niet soepel. Hij glibbert en glijdt alle kanten op terwijl ik achter hem aan rustig rechtdoor rijd. De handicap komt wel als we linksaf moeten het terrein van de visitor center op, onze rijbaan ligt een meter hoger dan de andere dus dat wordt een modder helling rijden. We glibberen beide de helling af en gaan dan het (geasfalteerde) terrein op. Sander zijn overschoenen zijn beide bruin van de modder, ik heb slechts 1 bruin voetje behaald met deze weg. Het visitor center heeft een grote afdak en omdat wij zo moddering zijn blijven we maar buiten zitten om te lunchen. We pakken de broodjes en de koeltas erbij en zakken neer op de grond, onderwijl kijkend naar de troosteloze wereld om ons heen want terwijl wij daar zitten begint het nog even wat harder te regenen.

We rekken de lunchpauze dan ook nog maar wat op. Als onze overschoenen zo goed als schoon zijn haal ik binnen alvast de camping gidsen voor de komende provincies, voor het eerst treffen we een visitor center wat de boekjes heeft van alle provincies van Canada!

Als de regen zo goed als over is gaan we weer verder, terug over het modderpad waar ik een mooi spoortje trek maar verder geen last van de modder heb en Sander weer rustig zwierend op zijn motor. Best grappig om te zien dat het echt allemaal in je hoofd zit want op modder heb ik zelden problemen (vind ik ook niet eng) maar als we stenen tegenkomen, dan rijdt Sander daar zo overheen en loop ik moeilijk te doen.

De rest van de dag blijft het regenachtig, soms zien we iets aan blauw en dan zien we weer een grijs zwarte lucht. Om 16 uur wil Sander zijn regenkleding uit doen maar ik zeg dat ik het mijne aanhoud, Sander doet dat dan ook maar en dat is maar goed ook want op de valreep naar de camping krijgen we nog even een flinke douche over ons uitgestort.

De camping die we hadden uitgekozen voor vandaag ligt net aan de rand van de grijze lucht. We rijden het kleine terreintje op en krijgen een plek toegewezen naast het toiletgebouw. Dat vinden wij een fijne plek. Als we dan zien dat bij het toiletgebouw ook nog eens een overdekte picnic area zit met een kachel zijn we helemaal gelukkig. Sander stookt meteen de houtkachel op en we hangen onze regenkleding te drogen. Terwijl hij het eten maakt zet ik de tent neer en richt hem in, ondertussen zijn we zo op elkaar ingespeeld dat we zowat tegelijk klaar zijn. We hebben bere honger dus het avondeten smaakt extra goed. Na het eten doe ik weer de afwas terwijl Sander alvast gaat douchen, ook de douche hier is helemaal goed, warm water, een fatsoenlijke straal en geen hokje waarin je klem staat. Omdat we deze keer, voor het eerst in Canada, in een dorp staan loopt Sander daarna naar de liquor store om een koud biertje te halen. In Afrika stonden we regelmatig in dorpjes en kon je dus ook vanaf je camping lopend nog ergens heen maar in Canada staan we eigenlijk altijd zo ver van alles vandaan dat je eenmaal aangekomen op de camping niets meer kunt behalve de hiking trails lopen die ze vaak hebben. De camping spot bevalt ons dan ook uitstekend, de regenkleding en handdoeken drogen in no time bij de hout kachel en we hebben het heerlijk warm.

0 Comments

Create Comment

Fields with * are required.